WRÓĆ DO AKTUALNOŚCI

WRÓĆ DO PRZEPISÓW KULINARNYCH

WRÓĆ DO ZDROWEGO BLOGA

SKUTECZNE SPOSOBY NA ZAKWASY

- JAK POZBYĆ SIĘ BÓLI MIĘŚNI.

Zespół opóźnionego bólu mięśniowego – zakwasy. Pojawiają się zwykle po treningu. Skąd jednak biorą się zakwasy i jak im zapobiegać? Poznaj skuteczne sposoby na zakwasy!

Zakwasy co to takiego?

Ból mięśni po sesji ćwiczeniowej jest naturalną wynikową. Każdy ruch mięśni na treningu skutkuje pojawianiem się mikrouszkodzeń w tkance mięśniowej. To właśnie te mikrouszkodzenia pozwalają na zwiększanie masy mięśniowej (ich regeneracja wymaga nabudowania się tkanki). Niemniej, nieodpowiednio przygotowane ciało do treningu jest narażone na pojawienie się dolegliwości bólowych w jego wyniku. Warto wiedzieć, że wbrew powszechnej opinii, to nie kwas mlekowy jest odpowiedzialny za powstawanie opóźnionej bolesności mięśniowej. Ów kwas mlekowy jest wypłukiwany z organizmu w ciągu 1-2h od zakończenia ćwiczeń. Zakwasy natomiast występują około 12-24h po skończonej sesji. Czas odczuwania bólu świadczy o procesach regeneracyjnych i wzmacniających w mięśniach. Niektóre zakwasy trwają nawet do tygodnia.

Jak ćwiczyć, żeby uniknąć zakwasów mięśni?

Po pierwsze – rozgrzewka. Żaden trening nie powinien odbywać się bez  rozgrzewki. Dobrze przeprowadzona rozgrzewka podnosi temperaturę całego ciała, zwiększa rozciągliwość mięśni, a w efekcie obniża ryzyko pojawienia się mikrouszkodzeń i związanego z nimi bólu. Wystarczy, że zrealizujemy rozgrzewkę trwającą 10-15 minut. Po drugie – nie rzucajmy się na głęboką wodę. Każda jednostka treningowa powinna zostać przemyślana i zaplanowana. Ważne, by dostosować rodzaj i intensywność ćwiczeń do obecnej formy fizycznej. Zwłaszcza, jeśli dopiero zaczynamy swoją przygodę z treningami. Mięśnie powinny stopniowo przyzwyczajać się do wysiłku fizycznego. Jeśli nie mamy wystarczającej wiedzy na temat układania planów treningowych, poprośmy o pomoc doświadczonego kolegę lub instruktora siłowni. Po trzecie – cool down. Każdy trening musi mieć odpowiednie zakończenie. Aby uniknąć zakwasów, nie można pominąć potreningowego rozciągania. Następuje wtedy schłodzenie mięśni, dzięki czemu są mniej podatne na kontuzje i prawidłowo się regenerują.

A jeśli wystąpią zakwasy, to..?

Nie zawsze jesteśmy w stanie uniknąć zakwasów po treningu. W prosty i skuteczny sposób jednak jesteśmy w stanie zmniejszyć dolegliwości bólowe. Jednym ze sprawdzonych sposobów na zakwasy jest sauna. Podniesiona temperatura ciała, zwiększa rozluźnienie mięśni, a tym samym zmniejsza się także ból. Co więcej, sauna doskonale relaksuje organizm po skończonym treningu. Do sauny warto się udać kilka godzin  po skończonych ćwiczeniach. Innym sposobem na zakwasy jest basen. Pływanie ma podobny wpływ na ciało jak sauna. Do dobrych sposobów na zwalczenie zakwasów możemy zaliczyć także lekkie aktywności, takie jak m.in. marszobiegi, szybkie spacery czy jazdę na rowerze. Po treningu zakończonym zakwasami warto sięgnąć po roler i przeprowadzić automasaż bolących mięśni. Dla bardziej wymagających polecamy udanie się na masaż do specjalisty. Jeszcze innym wyjściem jest zwykły prysznic ze zmienną temperaturą wody (ciepła-zimna).

Więcej o zakwasach poszczególnych partii ciała można poczytać tutaj:

ZAKWASY NÓG

ZAKWASY MIĘŚNI RAMION

ZAKWASY KLATKI PIERSIOWEJ

Co zaszkodzi przy zakwasach?

Niektóre praktyki mogą niekorzystnie wpłynąć na nasze samopoczucie przy zakwasach. Przede wszystkim nie powinno się sięgać po intensywne ćwiczenia rozciągające. Warto także zastanowić się, czy powtarzanie tego samego treningu, który doprowadził do zakwasów jest dobrym pomysłem (raczej nie). Unikajmy również zmrażania mięśni – ból zniknie, ale mięśnie pozostaną narażone na kontuzje. I pamiętajmy, w trakcie zakwasów – lepiej nie sięgać po alkohol.

Artykuł powstał dzięki współpracy z portalem Lepszytrener.pl

05 marca 2019

Skuteczne sposoby na zakwasy – jak pozbyć się bólu mięśni?

Z serii Zdrowy Blog:

25 stycznia 2019
KULKI MOCY Z CIECIERZYCY Składniki na 8 porcji: Zjedz 1 z 8 porcji Ciecierzyca (ugotowana) - 400 g (20 x Łyżka) Miód pszczeli - 48 g (2 x Łyżka) Masło
21 stycznia 2019
Grillowana pierś z kurczaka z pieczonymi ziemniaczkami i batatami oraz marchewka z groszkiem  Składniki na 1 porcje: Marchew z groszkiem, mrożona - 250 g (1.67 x Porcja) Oliwa z oliwek

COŚ NA DESER:

Dołącz do nas na:

ZAPISZ MNIE
Witaj w Naszym gronie :)
Jeżeli nie podasz nam swojego maila, to nie
mamy jak do Ciebie pisać.

CHCESZ BYĆ NA BIEŻĄCO Z NOWINAMI O ZDROWYM ŻYCIU?

ZAPISZ SIĘ DO
ZDROWEGO NEWSLETTERA

Wszelkie prawa zastrzeżone dla Instytut Dietetyki i Promocji Zdrowia by SPECTRUM MARKETING © 2016

+48 787 323 370

rejestracja@instytutdietetyki.pl

GABINET W TYCHACH

ul. Owczarska 9
43-100 Tychy

GABINET W KATOWICACH

ul. Podgórna 4
Katowice

GABINET W ZABRZU

ul. Wolności 338b
41-811 Zabrze

Niedługo znajdziesz nas także w Sosnowcu, Gliwicach i Bielsku-Białej.

GODZINY OTWARCIA:

poniedziałek 08:00 – 16:00
wtorek 12:00 – 16:00
środa 12:00 – 16:00
czwartek 12:00 – 16:00
piątek 12:00 – 20:00

Inne godziny pracy rejestracji są uzależnione od godzin pracy dietetyków.

NASZE SIEDZIBY

DOŁĄCZ DO NAS W SIECI:

Nasi Partnerzy:

DANE DO PRZELEWÓW:

Instytut Dietetyki i Promocji Zdrowia

41-409 Mysłowice, Kosztowska 27

ING BANK ŚLĄSKI: 50 1050 1399 1000 0091 4749 5429

Kod Swift ING Banku Śląskiego czyli: INGBPLPW
IBAN tworzymy poprzez dodanie tylko liter PL przed numerem rachunku.

CHCESZ BYĆ NA BIEŻĄCO Z NOWINAMI O ZDROWYM ŻYCIU?

ZAPISZ SIĘ DO
ZDROWEGO NEWSLETTERA

ZAPISZ MNIE
Witaj w Naszym gronie :)
Jeżeli nie podasz nam swojego maila, to nie
mamy jak do Ciebie pisać.

tel. 787 323 370

NAPISZ DO NAS